Altijd een duidelijk verhaal.

Blog

Meer omzet met één goji-webtekst, chia-flyer en quinoa-nieuwsbrief per dag

jan 11

Elke dag twee goji-bessen en je houdt de griep buiten de deur. Nog fitter raak je door het eten van chiazaad, blauwe bessen, quinoa en walnoten. Natuurlijk zou het ideaal zijn. Als er voedingsmiddelen zouden zijn die je gezond maken, als je ze maar dagelijks gebruikt.

Ik heb het hier over ‘superfoods’. Wie wil er nou niet fit en slank worden met enkele happen per dag? Een platte buik krijgen door brood met spelt in plaats van doorgekweekte granen? Hoe beter deze producten verkopen, hoe schaarser en duurder ze worden. Logisch dat dit de leveranciers ervan heel welvarend maakt.

Superteksten
Wie wil er nu niet dat elk probleem opgelost raakt, met één juiste superpublicatie? Met mijn superwebtekst creëer ik commerciële aandacht. Mijn superflyers gaan gegarandeerd van hand tot hand. En de supernieuwsbrief die ik voor u schrijf? Daarvan gaan schoorstenen zoals op de foto pas echt roken. Eet eh... zend... één zo’n nieuwsbrief per maand en de nieuwe aanvragen en orders vliegen fit en vlot binnen.

Al eeuwenlang gezond
Alleen, in alle bescheidenheid, die teksten waren al krachtig. Net als de walnoot al eeuwenlang een zeer gezond product is, net als de olijf. Want eigenlijk is het de taal die superfoods zo super maakt. Door het woord, door boeken als de Zandloper en door de slimme marketingclaim eromheen: ‘Als je dit maar eet, dan kan het niet meer misgaan.’ Mij gaat het steeds meer tegenstaan, deze versimpeling van de feiten, het is een kwestie van tijd voor de hype overgaat. Volgens mij bereik je veel meer met een gevarieerd voedingspatroon en een dagelijkse portie beweging.

Geprobeerd hebben
Zeg nu zelf... als je weinig beweegt, niet sport, de quinoa wegspoelt met alcohol en aan het eind van de week de honger bestrijdt met patat, dan win je niet zo veel aan fitheid. Heb je een notenallergie? Dan zou ik die component ook maar vergeten. Het is net of de kreet ‘superfood’ dit allemaal wegveegt. Want dat effect, dat wil je toch op z’n minst geprobeerd hebben te bereiken? Stel dat het helpt en jou acuut slank en fit maakt? Baat het niet, dan schaadt het niet. Behalve in je portemonnee.

Dagelijkse portie
Toch zou het wel een leuke test zijn. Goji-webteksten, chia-flyers en quinoa-nieuwsbrieven aanbieden. Even meeliften. Het gebruik van deze woorden bevordert vast tijdelijk de vindbaarheid op het internet. Vervolgens... gewoon blijven schrijven, zoals altijd. Met goedlopende zinnen in teksten met de juiste opbouw en structuur. Met variatie door crossmedialiteit: print- en onlineteksten die op elkaar inhaken en elkaar aanvullen. Fijngeslepen door een dagelijkse portie schrijfpassie. En als de hype dan voorbij is? Dan blijft de ambachtelijke kracht gewoon voortbestaan.

Geplaatst door Leonore Pulleman | 11 januari 2016
Disclaimer Design door BuroPARK