Altijd een duidelijk verhaal.

Blog

Wij hebben geen nieuws

jun 08

Het was een erg vervelend probleem. Telkens als we de wc doorspoelden, kregen we natte voeten. Want er liep water onder de wc pot uit de vloer op. We kregen het advies om de gemeente te bellen. Waarschijnlijk ging het om een verstopping van het riool voor aan de weg, bij het minigemaal.

Niet veel later stond ik met een medewerker van de gemeente voor onze oprit in een vies, stinkend gat te gapen. Hij wees me op de verstopping en pakte zijn gereedschap om het probleem te verhelpen. Ondertussen vertelde hij over de geplande modernisering van de 600 minigemalen in de gemeente Breda.

Prut
Dat kwam op mij over als een flink aantal. Worden er ook nog nieuwe technieken toegepast, vroeg ik hem. Dat bleek het geval. De centrifugaalpompen kregen een nieuwe besturing en een energiemeter. De aannemer ontwikkelde hiervoor een handig nieuw kastje, zodat de monteur straks niet meer op zijn knieën in de prut zou hoeven. Bovendien zou elk minigemaal op een betonnen plaat geplaatst worden. Tot dan stonden ze ‘gewoon’ in de berm.

Zien en doen
Nadat het euvel was verholpen, contacteerde ik de redactie van het technisch vakblad waarvoor ik regelmatig schrijf. Of ze interesse hadden in een artikel? Ik somde de vernieuwingen op die de monteur had verteld en even later had ik de opdracht om een artikel van 1600 woorden te schrijven. Met andere woorden: het nieuws ligt inderdaad op straat (en soms eronder), maar je moet het a) wel willen en zien en b) er iets mee willen doen.

Niet baanbrekend
Op dat punt wordt het voor veel bedrijven lastig. Ze willen een nieuwsbrief versturen of een nieuwssectie vullen op hun website, maar ‘wij hebben nooit nieuws’, roepen ze dan. Maar dat is niet zo. Een veel gemaakte denkfout is dat het ‘baanbrekend’ nieuws moet zijn. Maar dat is helemaal niet nodig. De kans dat u iets te melden hebt dat het NOS journaal haalt, is gering en dat verwachten uw lezers ook helemaal niet van u. Informeer ze over een geslaagd project, een nieuwe dienst, of de aanschaf van een nieuwe machine waarmee u voortaan nog betere producten maakt.

Koffie
Is er echt weinig tot niets te melden? Verzin dan een list: interview een klant over zijn ervaringen met uw bedrijf. Of organiseer een rondetafelbijeenkomst met een aantal experts uit uw vakgebied en schrijf daarvan een verslag. Zo doet u aan kennisdeling en verbindt u mensen (met uw bedrijf). Nog steeds lastig? Voor een opdrachtgever maak ik elke twee maanden een nieuwsbrief. Maar telkens als ik bij mijn klant informeer naar de nieuwe onderwerpen, is het antwoord ‘we hebben niets’. Hij weet dan al wat er gaat gebeuren: de volgende dag zit ik bij hem aan tafel om samen koffie te drinken. En na een half uurtje sparren hebben we een lijst van vijf tot zeven onderwerpen. Genoeg voor een goed gevulde, lezenswaardige nieuwsbrief.

Geplaatst door Pieter Pulleman | 08 juni 2015
Disclaimer Design door BuroPARK